Brev:
Mad, mad og atter mad
3. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Mad, mad og atter mad
Hej Helen.
Rigtig godt nytår.
Tænk sig at det at spise skal skabe så mange tanker hos moren ;-) Jeg er lidt i tvivl om hvad der vil være godt at give Sofie nu hun er blevet syv måneder.
Hun får havregrød eller øllebrød til morgenmad enten med frugtmos på eller jeg river lidt æble eller pære og koger med. Det regner jeg med er fint nok.
Frokosten er enten grød af en slags, rismel, majsmel, hirse eller boghvede eller færdiggrød. Der kommer også lidt frugtmos på. Eller hun får grøntsagsmos, som regel gulerod som hovedingrediens og så tilsat alt muligt andet, alt efter hvad jeg lige har på frys eller køl.
Er der andre slags grød der er bedre nu hvor hun er lidt ældre, jeg tænker der skal være lidt grovere konsistens i maden nu? Jeg syntes ikke lige jeg kan finde nogle opskrifter på noget fuldkorns grød som det kan man købe færdigt og ved ikke lige hvad for mel eller flager jeg så skal bruge?
Aftensmaden er grøntsagsmos med enten fisk eller kød. Hun får tit bare det samme som os, bare uden for mange krydderier. Kylling, frikadelle, dampet fisk, kødsovs osv. Det bliver stadig blendet men måske tiden er til bare at mose det med en gaffel?
Til mellem måltider foreslår du frugtmos men jeg kan simpelthen ikke få hende til at spise frugtmosen "ren". Købe frugtmos kan til nød glide ned men hun ligner bestemt ikke en der nyder det og hjemmelavet, det afviser hun konsekvent, jeg har ellers prøvet at komme sukker i fordi jeg tænkte det måske var for surt men det hjælper heller ikke.
Hun vil gerne spise agurk, melon, rugbrøds stænger, æbler og pærer når det er i stykker som hun kan sidde og gumle på. Egentlig er jeg ikke så vild med det for jeg er så bange for at hun skal få det galt i halsen men måske hun alligevel har alderen til det? En rugbrødsbjælke spiser hun næsten det hele af nu uden at spilde noget. Bider stykker af som bliver bløde og tygget i munden inden de bliver slugt. Æbler bider hun også stykker af men de bliver ikke så nemt bløde så dem er hun ikke så god til at få spist. Måske jeg kunne rive noget frisk frugt til hende i stedet for mosen? Eller måske du har andre gode forslag?
Så del lidt af dine guldkorn med mig så er du sød :-)
Som lidt respons på dit sidste brev til mig vil jeg bare sige at døgnrytmen er ved at være på plads, hun følger næsten din plan til punkt og prikke som havde I skrevet den sammen :-) Nætterne er stadig lidt noget rod men nu spiser hun ikke hele tiden mere og kan få det meste lulles i søvn igen med nus og "schyyy". Så alt i alt er der fremgang :-)
Mange hilsner
Linda